Saturday, January 22, 2011

tak KENAL maka tak CINTA (2)

Saya menerima pendidikan awal di Pusat Asuhan Tunas Islam aka PASTI Ar Rahman Qaryah Jambu Bongkok. Saya bersekolah kat situ dari umur 5 tahun. BEST! Masa tu saya sekolah bersama-sama ngan adik saya Norhanisa Hasimuddin, kereta kecil. Pergi sekolah pakai uniform. Jubah hijau dengan jilbab putih. Seingat saya dulu saya jarang pakai jubah sebab mak saya rajin jahit baju kurung. So saya prefer pakai baju kurung. Pagi-pagi before pegi sekolah, mak ayah saya hantar kami dekat rumah makcik. Rumah makcik saya tu tak jauh dari sekolah so tetiap pagi jalan kaki la berdua gi sekolah.Pimpin-pimpin tangan. Macam comel! hakhak~

Setiap kali mula kelas kami kene bace doa-doa harian. Lepas tu baca surah2 lazim. Masa tu bila cikgu suruh baca je semua tempik2! Bingit telinga member sebelah! Bile balik skolah tekak dah serak2. Hahaha. Saya pon tak faham apesal la masa kecik2 cikgu suro bace jerit2. Tapi memang macam tu kot. Masa kecik-kecik tak reti malu-malu. Apa orang suro bantai je buat. Lagi-lagi la cikgu. Kepercayaan 100% dekat cikgu. 'Cikgu saya kata kalo makan kene duduk.' Bila cikgu ada sume duduk. Bila cikgu takde tengah jalan terkedek-kedek pon jilat eskrem jugak! Lupa! haha...

Naik darjah satu, saya sekolah dekat SK Jambu Bongkok. Saya bersekolah kat situ sampai darjah 6. Time sekolah rendah saya memang suka pergi sekolah. Kalo demam pon nak pegi sekolah jugak! Sanggup tu! Kalo demam takleh bangun baru la tak pegi sekolah. Bukannya ape. Sebab kat sekolah ramai kawan. Hari-hari main lompat getah la, main kejar-kejar, main sorok2 etc. Setiap hari lepas sekolah saya akan tunggu mak ayah saya balik dari kerja. Mak ayah saya mengajar di SMK Merchang, jadi diorang balik lambat sket. Sementara menunggu diorang, sempat la main game beberapa set. Kejap main getah, kejap main lari2. Tapi bila naik darjah 3, saya balik jalan kaki je. Tiap2 hari singgah kedai beli aiskrim 10sen ngan jambu batu. Heaven! Eskrem kegemaran saya adalah eskrem asam boi. Kaler merah pastu ade sebijik asam boi dalam tu. Mmg sedap! Time ombak teduh, sempat je singgah tepi pantai kutip remis. Hakhak... Memang pure budak kampung! Penah je ade basikal, tp lupa darjah bape.

After UPSR, saya masuk SMAP Labu kat negeri sembilan. Jauh! Hari2 nangis dalam selimut. Masa nak tido la paling azab. Rasa nak terbang je balik umah tp apekan daya manusia x bersayap. Lepas dah form 2 baru la kurang sket homesick. Saya kat situ sampai form 5. Berjauhan ngan mak ayah tatkala berumo 13 thn memang satu cabaran yang besar buat saya. Terlalu banyak perkara baru yang saya belajar dalam hidup. Masa kat sini la saya belajar bersusah payah. Kalo sakit skit2 takde sape nak layan. Pandai2 ko la nak handle. Saya penah sakit gigi gile2 tapi terpaksa bertahan. Kalo kat rumah mesti abah dah hantar gi klinik awal2. Pastu setiap weekend, jamu mata je lah tgk parents org lain datang. Pastu hari2 makan nasik kawah ngan lauk hostel. Seb baik la DM SMAP Labu boleh tahan la lauk die. Sedap jugak walopon makan dalam tray besi! Haha... Saya rasa sekarang dah x pakai tray besi tu sebab diorang makan berhidang. Yang saya cerita ni zaman saya 8-10 tahun lalu. Tapi banyak jugak yang bestnya... terutamanya PERSAHABATAn. Mmg memberi banyak kenangan manis~ :) Sehingga sekrang kami memang AKRAB!

Lepas SPM, saya sambung di Kolej Matrikulasi Kedah, Changloon. Kat sini pon best especially makanan die. Haha~sedap dan murah! Belaja ok, kawan ok, lecturer ok. Semua pon ok lah! Seronok. Walaupon setahun je tapi meninggalkan banyak kenangan manis. Masa kat sini, saya penah ikut Ekspidisi Gua Wang Burma yang dianjurkan oleh Balai Islam Kolej. Best gila! Tapi result 2nd sem saya agak teruk time tu. Tidak memberangsangkan! Saya rasa masa tu la saya mengalami kesedihan yang amat sangat sepanjang 19 tahun hidup. Saya belajar untuk redho. Mungkin ia kifarah kepada dosa-dosa saya! Jadi kita bersabar dengan musibah yang hadir. Untung menjadi mukmin. Bila berjaya dan gembira, dia bersyukur. Bila jatuh, ditimpa bencana, dia bersabar! Bersyukur kita dilahirkan ISLAM.

Dengan apa yang saya usahakan, alhamdulillah saya diterima masuk ke UM dalam bidang Science with Education. Di UM, saya diberi penempatan di Kolej Kediaman Kedua. Kat situ, tak ramai dari kalangan pelajar SEP (Sc Edu) sebab kolej dua ni jauh dari Fakulti Sains. Masuk second year, saya tinggal di rumah sewa dekat Bukit Angkasa. Masa di UM, saya kurang aktif dengan aktiviti2 sosial. Saya meletakkan diri saya untuk tidak mengikuti mana2 persatuan. Saya rindu nak berpersatuan sebenarnya tapi saya tak berusaha ke arah tu. Tambahan pula sudah berkampung di luar kampus. Lagi lagi lah saya tak ambil port ape-ape yang berlaku. Di akhir waktu kat UM, ade jugak rasa menyesal tak aktif kampus tapi takpe. Saya yakin mesti ade hikmahnya. :) Jadi saya menanam impian, bila dah jadi cikgu nanti, iA saya akan melibatkan diri saya semaksimum mungkin dalam apa jua berkaitan sekolah. Saya akan berusaha! iA.

Begitulah serba sedikit sejarah kehidupan saya. Tak banyak bakti saya secara langsung pada ISLAM. Tak banyak bakti saya kepada masyarakat. Saya berharap dengan hari2 berbaki yang Allah berikan pada saya, saya dapat menunaikan tanggungjawab saya kepada agama saya dengan baik! iA.

p/s: dah kenal maka bercinta lah ye... haha...

No comments:

Post a Comment