Friday, January 21, 2011

tak KENAL maka tak CINTA

Jom jom kita berkenalan. Saya ni dilahirkan dan dibesarkan di Terengganu. Lebih tepat lg..saya lahir dekat Dungun tapi saya membesar dekat Marang. Dungun dengan Marang ni dekat je sebenarnya. Mukim seblah2 je. Kalau nak diikutkan rumah yang saya diami sekarang ni lebih dekat dengan pekan Dungun berbanding dengan pekan Marang tapi dah pejabat tanah letak kampung saya dalam mukim Marang... maka beralamatlah saya di Marang. Kampung saya, Kampung Jambu Bongkok (namanya mcm pelik tp UNIK okeh! haha) kiranya sempadan la antara Marang ngan Dungun. Haa...tgk ni mesti lagi paham.

yang bertanda A tu kampung gua saya

Penah melawat Terengganu?? Meh la... datang Terengganu Tranung! Kalo datang jgn lupa roger2 gua saya eh! :) Apa yang bestnya Tranung ni....adalah kawasan pantainya yang memanjang dari Kemaman sehingga ke Besut. Korang Kamu-kamu boleh menikmati pemandangan pantai yang indah sepanjang perjalanan Kemaman-Besut. Jalan raya kat sini kebanyakannya super LURuS je. Dia punya lurus tu sampai tahap leh potong 15 kereta sekaligus! Jadi biasanya semua orang nak bawak kete laju2 walaupon dalam kawasan kampung. Sangat perlu berhati-hati ketika memandu ye sahabat2! Sebab tu la kot saya CUAK nak bawak kete! Muahahahahaha...Ada lesen tp gila tak brani nk pegang stereng...ketaq pale lutut. Haizz.

Ni la design rumah kat kg saya. 99% didiami oleh nelayan pesisir pantai.

 Mandi manda...

Pemandangan tepi pantai

Ombak disember

Pulau Kapas
Kala senja
Cantikkan kampung saya? Hehe. Kalau korang datang Terengganu, nanti boleh la nak melawat tempat2 yang standart pelancong pergi macam Taman Tamadun Islam (TTI) yang ada banyak replika masjid2 terkenal seluruh dunia tu, dan yang paling orang nak tengok adalah masjid kristal. Saya penah la jugak sampai situ beberapa kali. Boleh la shoot gambar cantik2! Lepas tu boleh pegi Muzium Negeri Terengganu gak. Biasanya budak2 sekolah yang ramai datang situ time cuti sekolah.

saya x jumpa gambar saya kat sini..cilok dr pakcik google yolah~
Muzium Negeri Trg..tak jumpa pic sy kat sane..pinjam je lah pic org!
 
Kalo datang Tranung ni tak sah kalo korang tak cuba keropok lekor dia. Memang berbaloi-baloi. Biasanya mak saya beli keropok lekor ni dekat Bukit Tok Beng (BTB), jalan nak ke Lapangan Terbang KT. Kalo korang datang sini, terpaksa beratur panjang untuk beli keropok lekor diorang. Siap ada nombor giliran mcm kat pejabat pos. Selain BTB, korang boleh cuba keropok dekat 008 Kelulut dan Losong. Kat situ pon boleh tahan gak lah. Sedap! Tapi kalau dekat kawasan lain, mungkin tak sesedap dekat tiga tempat ni.

Keropok lekor!!!
Lagi satu makanan yang susah nak cari kat tempat lain ialah sata. Kalo korang teringin nak makan sata, boleh la pegi Kuala Kemaman. Kat situ banyak gile orang jual SATA. SATA ni dibuat daripada ikan dan dibungkus dalam daun pisang. Mesti cuba! :)

SATA (gambar dr blog awang@dungun..pinjam ye)


p/s: Nanti buatlah lawatan sambil belajar ke TRG.. :p


3 comments:

  1. owh saya teringin kopok lekor tuuu!!! mahu!!! eh, u xpromote ke batik from t'ganu..huhu..dah bergaji nnt nak merasa batik dari sana!!!

    ReplyDelete
  2. batik? ha ah kan? nanti i cerita pasal batik Terengganu! Silap2 jadi dealer batik plak nanti..hakhak

    ReplyDelete
  3. ahha! hehe...aq bleh beli kat hang je nnt! tapi kene hrga spesel la kan?haha..hehee...nak beli bj batik kat jln msjid india tu tapi mahai..mahu 2ratus gak sepasang...pk2 baik tunggu posting dulu, buatnye sekolah tu nnd ade baju batik rasmi khas tuk cikgu2 kite kene beli gak nnt kan..hehee

    ReplyDelete